Workshop voormiddag
Praktisch
Locatie: Sint-Viktor, Dworp
Groepsafbeelding: de schoen
Aantal lln: 19 à 21
Duur: 35 minuten
Doelgroep: bovenbouw
Onderwerp: muziek maken met instrumenten
Verloop
- De lln komen binnen. De begeleidende studenten zijn reeds aan het jammen (= vrij improviserend samenspelen).
- Een van de begeleidende studenten neemt de lln mee in de ritmes. Lln klappen en stampen ritmes mee of na.
- Eerste instrument
vrij experimenteren + instrumenten uitleggen
jammen: vrij invallen
jammen: kring aan en uit
- Ander instrument
vrij experimenteren
luid-stil
snel-traag
- Ander instrument
"ik ga op reis en ik neem mee"
- Ander instrument
"dirigentje"
- Evaluatie
instrument kiezen
"Ik vond het (klank spelen) omdat ...
Materiaallijst
Een muziekkoffer met voldoende instrumenten voor alle leerlingen en voldoende variatie.
Zo hadden wij een conga, triangel, boomwhackers, ritmestokjes, woodblock, buistrom, sambaballen, schuddoosjes, bellenkransen, schudeitjes, tamboerijn, trommel, ...
Doelen
Leerplan vvkbao
2.1 De klankmogelijkheden van voorerpen en instrumenten onderzoeken.
2.2 Een eenvoudig ritme of eenvoudige melodie instrumentaal uitvoeren.
2.3 Bij het musiceren met instrumenten de juiste speeltechniek toepassen.
9.2 Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een muzikaal gegeven.
11.2 Een eigen mening over de omgang met klank en muziek verwoorden.
12.1 Zich door middel van klank en muziek durven uiten.
12.3 Zich verbonden voelen met anderen tijdens een groepsgerichte omgang met klank en muziek.
13.2 Actief deelnemen aan het groepsmusiceren en zich kunnen aanpassen aan de eisen van het samenspel.
14.2 Openstaan voor de muzikale uitdrukking van anderen.
Verdieping namiddag
Praktisch
Locatie: Sint-Viktor, Dworp
Groepsafbeelding: de schoen
Aantal lln: afhankelijk van keuze studenten
Duur: 60 minuten + 25 minuten toonmoment
Doelgroep: bovenbouw
Onderwerp: muziek maken met instrumenten
Verloop
- Het verhaal van 'Vrouw Holle' wordt voorgelezen in vier stukken door de vier begeleidende studenten.
- De opdracht wordt verduidelijkt aan de hand van voorbeelden
Opdracht: vertel het verhaal opnieuw, maar nu zonder woorden en met instrumenten.
Voorbeelden: regen verklanken met instrumenten, spannend ritme laten horen, ...
- De leerlingen gaan aan de slag in vier groepen. Elke groep verklankt een deeltje van het verhaal. De begeleidende studenten gaan rond en begeleiden waar nodig.
- Toonmoment: alle vier de groepen verklanken hun deel van het verhaal na elkaar. Zo wordt het hele verhaal in een keer verklankt.
Materiaallijst
- Verhaal 'Vrouw Holle' in 4 delen
- Muziekkoffer
Doelen
Leerplan vvkbao
9.1 Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een buitenmuzikaal gegeven.
12.1 Zich door middel van klank en muziek durven uiten.
12.3 Zich verbonden voelen met anderen tijdens een groepsgerichte omgang met klank en muziek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten