donderdag 10 januari 2013

Bewegingsexpressie & drama


Drama is eigenlijk iets wat ikzelf nog maar weinig heb uitgeprobeerd tijdens stages. Een echte reden heb ik daar echter niet voor. Muzische wordt gewoon nog vaak opgedeeld in muziek, beeld en beweging. Drama heb ik nog nooit in de lessenrooster zien staan. Nochtans is drama eigenlijk een beetje de drie in één. Deze voormiddag heeft me echt overtuigd om toch meer drama proberen toe te passen in mijn komende stages. Een goede les drama begint zoals elke muzische les met een sfeerscheppen en beschouwing. Hier steek je altijd de meeste tijd in vind ik. Maar je les valt of staat er wel mee. De sfeerscheppers waren heel bruikbaar als inspiratiebron. Van maskers doorgeven naar de silly walk en conflicten uitvergroten om te eindigen bij een geïntegreerd toonmoment samen met muziek. Het leukste vond ik dat je telkens tijd genoeg had. De begeleidster zei niet "Je hebt tien minuten". Neen, ze kwam rond en hoorde hoever iedereen zat. Wanneer idereen ongeveer rond was gingen we dan over naar het toonmoment. Deze momenten hoefde ook helemaal niet lang te duren en werder geëvalueerd door het systeem van TIP-TOP. Ideeën die ik zeker wil onthouden voor in mijn praktijk. Beelden zeggen soms meer dan woorden: tijd voor de fotopagina (11)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten