vrijdag 16 november 2012

Leer De Vleermuis vervolg

Hoe de kapoenen van het eerste leerjaar Leer De Vleermuis hebben geholpen, hadden jullie nog te goed van mij.

Zoals jullie al weten is Leer De Vleermuis een drietal weken ondergedoken in mijn stageklas. Het was een groot plezier om de kinderen hier zo betrokken bij te zien! De leerlingen leerden Leer mee lezen en rekenen en Leer leerde de leerlingen een speciale toverspreuk (lied) en hoe ze beeldend aan het werk kunnen gaan. De foto's van hun beeldend werk vindt u terug onder de pagina foto's (2). Daarnaast hield Leer hen ook op de hoogte hoe het met Mol en Beer ging, de vaste klaspoppen van 1B.

Wanneer er iets onverwachts gebeurde zoals het licht dat toevallig uitviel of geheimzinnige geluiden in de gang gingen we altijd eens op zoek naar de boze heks. De leerlingen brachten zelfs een vriendje mee voor Leer De Vleermuis! De voorlaatste dag van mijn stage kregen we dan de boze heks op bezoek. Ik legde tijdens de speeltijd mijn heksenhoed en heksenmantel in de leraarskamer aan de overkant van de gang en wachtte het juiste moment af tijdens de lessen. Wanneer een leerling naar het toilet ging, kwam ze terug met het verhaal dat ze de boze heks had gezien. Een beter moment kon er natuurlijk niet zijn. Ik gaf Leer De Vleermuis aan het kindje van de dag die hem goed diende te verstoppen en zei dat ze heel stilletjes moesten zijn, zodat de heks hen niet kon horen. Ikzelf ging eens kijken op de gang...

Terwijl ik op zoek was naar de boze heks, kreeg 1B de boze heks op bezoek. De boze heks stormde binnen met veel lawaai en doorzocht een aantal banken. Enkele leerlingen waren zichtbaar bang en onder de indruk, enkele slimme leerlingen begonnen spontaan de toverspreuk te zingen. Al snel zong heel de klas mee en zo werd de boze heks weer lief :-D De leerlingen vertelde wat er gebeurd was aan de boze heks, wat een enthousiaste klas! De boze, nu lieve, heks mocht Leer De Vleermuis mee naar huis nemen en beloofde in de namiddag nog eens op bezoek te komen, dan was het namelijk onze Halloweennamiddag. De boze heks vertrok met Leer De Vleermuis naar huis.

Wanneer ik terug binnenkwam en vertelde dat ik de boze heks nergens gevonden heb, riepen de leerlingen luid en door elkaar dat de heks toch was langs geweest en dat ze Leer De Vleermuis had meegenomen. Nadat ik verdrietig was omdat ze Leer De Vleermuis hebben laten ontvoeren, vertelde de leerlingen het hele verhaal. Een hele leuke ervaring om eens volledig mee in die fantasiewereld van de jonge kinderen te kruipen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten